Guide til ledere: Godt samarbejde i medarbejdergruppen 2018-06-10T20:59:28+00:00

Guide til ledere: Sådan skaber du godt samarbejde blandt dine medarbejdere – med større tolerance og rummelighed overfor hinandens forskelligheder

1. Skab rammer for relationer – lær hinanden at kende!

Noget af det vigtigste for et godt samarbejde er så simpelt som at lære hinanden at kende! Det kan du som leder hjælpe med på flere måder:

  1. Forud-definer grupper: På møder, arbejdsgrupper mv. sørger du for at lave små workshops og forud-definerede grupper. Dvs. du sætter medarbejdere sammen, som ikke kender hinanden så godt – helst små grupper af 2-4 personer.
  2. Lav sociale arrangementer : Gerne startende med noget fagligt i arbejdstiden/med løn og derefter noget frivilligt hygge bagefter. Få evt. hjælp af et par medarbejdere til at arrangere begge dele (gerne “ambassadører” som kan motivere alle til deltagelse).

2. Start kulturudvikling og en anerkendende tilgang

Et  solidt fundament for et godt samarbejde er en stærk kultur, dvs. start med at arbejde med kulturen og skab en anerkendende tilgang. Kulturudvikling tager lang tid, men er en god investering

  1. Møde med tema “Anerkendelse”: Du kan fx lave et møde med temaet “Anerkendelse” fx først startende med i små grupper at definere hvad anerkendelse betyder. Jeg vil ikke lave noget facit her, andet end at anerkendelse er IKKE lig med ros. Det er så meget mere, bl.a. respekt, tillid, blive set og hørt. Og man kan sagtens være uenig og samtidig anerkende modparten og dennes holdninger. Hvis du kender Appreciative inquiry er det også meget oplagt at medtage som tema på mødet. Læs mere om AI i min anden guide her. PS. AI handler IKKE om at være positiv og lalleglad, men om at være konstruktiv med fokus på målet (fremfor problemet).
  2. Kulturudvikling: Giv feedback: En god måde at udvikle en anerkendende kultur, er at give feedback til de personer, som ikke er anerkendende. Og i stedet fremhæve og italesætte, når nogen er anerkendende – fx hvis du ser en situation med nogle der er uenige og samtidig er anerkendende og respektfulde overfor hinanden.

3. Personlighedstyper – JTI – lær tolerance overfor forskellighed

Noget af det, der virker bedst for samarbejdet og giver flest aha-oplevelser samt personlig udvikling, er at arbejde med personlighedstyper. Det kan fx være Jungs TypeIndikator (også kendt som JTI eller MBTI), som er baseret på Jungs teori om, at vi mennesker er født i en side af hver af de fire dimensioner: introvert/ekstrovert, sansning/intuition, føle/tænke, vurderende/opfattende.  Du kan hyre et konsulentfirma til at lave testen og facilitere et møde omkring det. Eller hvis dine medarbejdere i forvejen kender sin JTI-profil, fx ved at have taget testen på Jobindex, så kan I arbejde videre med det. Det kræver dog, at du sætter dig ind i teorien (se anbefalinger af bøger her og læs mere på min JTI-guide her). I kan med fordel tage en dimension af gangen. Så er der også tid imellem hver session til at opdage forskellene og styrkerne i hverdagen.

Hvordan kan vi arbejde med JTI – fx første dimension: introvert/ekstrovert?

Brug 1-2 timer på at arbejde med hver  af de fire dimensioner – det kan gøres over flere måneder og det er en god investering for samarbejdet og dine medarbejderes personlige udvikling. Du kan fx planlægge mødet sådan:

  1. Gå lidt i dybden med teorien: Fx fortæl hvad der definerer en introvert og ekstrovert (inkl. at det ikke blot er lig med indadvendt og udadvendt, men at det handler mere om hvor man henter energi). Inddrag medarbejderne, bed om eksempler – det kan fx være en introvert, der har brug for alenetid for at lade op og tænke, det kan være den ekstroverte der trives utrolig godt med at sidde i skranken. Tal om hvordan man kan tilgodese begge dimensioner på en arbejdsplads og som kollegaer – evt. som en lille workshop i små grupper.
  2. Del medarbejderne i to grupper: De introverte og de ekstroverte. Bed hver gruppe svare på flg.: 1. Hvad er jeres styrker? 2. Hvad beundrer du ved dem fra den modsatte dimension? Præsenter i plenum – og så hvor glade de bliver over at blive opmærksomme på deres egne styrker og få ros og beundring fra modparten.
  3. Konklusion: Sammen er vi bedst! Til sidst skal der lige opsummeres, at der ikke er nogen type eller dimension, som er bedre eller mere rigtig end andre. Og at det netop er det at vi supplerer hinanden, og vores styrker sammen, der gør os gode.

 

Denne side er stadig under udarbejdelse… men skriv til mig, hvis du har spørgsmål eller behov for uddybelse…